En wat is jouw talent?

Directeur-bestuurder Patty Jacobs van Trias neemt afscheid

“Ieder kind heeft recht op kunsteducatie”

Een enthousiaste groepsleerkracht op mijn lagere school gaf na schooltijd blokfluitles. Op vrijwillige basis en gratis. Al moest je wel zelf een blokfluit kopen, maar na een beetje zeuren bij mijn moeder kreeg ik die. Zo leerde ik op mijn elfde muziek maken en noten lezen. Zonder die ervaring was ik later als twintiger nooit klarinet gaan spelen. Het had me zelfvertrouwen gegeven om me aan te melden bij een muziekschool. En zonder die groepsleerkracht was ik misschien ook nooit in 2010 als directeur bij Trias verzeild geraakt.

Het unieke van Trias zijn de groepslessen in de vrije tijd, ook bij muziek. Dat was dertien jaar geleden heel uitzonderlijk in de muziekschoolwereld, waar meestal individuele lessen werden gegeven. Maar leren doe je samen en alle groepslessen zijn bij Trias gebaseerd op ‘samen’ en samenspel. Precies in 2010 begon de overheid extra subsidie te geven voor muzieklessen op basisscholen. Gedreven door mijn persoonlijke ervaring zijn we meteen een grote som geld gaan aanvragen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dat kregen we! Op vier basisscholen kon het meerjarige muziekproject Ik ben muziek beginnen. De leerlingen kregen een leeninstrument mee naar huis en een groot deel van het schooljaar genoten ze van instrument- en orkestlessen. Onze muziekdocenten konden gelukkig vanuit hun ervaring met de groepslessen in de vrije tijd heel makkelijk de stap naar het onderwijs zetten. Momenteel loopt de twintigjarige Naomi vanuit haar mbo-opleiding stage bij Trias. Ze vertelde bij haar ‘sollicitatie’ dat ze destijds Ik ben muziek muzieklessen kreeg op haar basisschool. Daarmee trad ze tweemaal op in de Rijswijkse Schouwburg. Een dierbare ervaring, vertelde ze.

Mijn motto is al jaren: Ieder kind heeft recht op kunsteducatie. Als kinderen niet de mogelijkheid krijgen om kunstbeoefening vanuit thuis mee te krijgen, dan ligt er een belangrijke taak voor de school. Om die reden is kunstzinnige oriëntatie een wettelijk verplicht leergebied in het basisonderwijs. Er zijn veel meer kinderen zoals Naomi en ikzelf die door hun kunstlessen op school een beslissende ervaring hebben die van invloed is op keuzes later in het leven. Daarom ben ik blij dat er nu zo veel scholen in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg muzieklessen of andere cultuureducatie lessen geven aan hun leerlingen. De regeling Cultuureducatie met Kwaliteit helpt daarbij.

Patty Jacobs gaat verder als zelfstandig interimmanager en adviseur en wordt vanaf 1 september 2023 opgevolgd door Bircan Bozbey.