En wat is jouw talent?

In gesprek met Els van Rest, leescoördinator en interne cultuurcoördinator van de Prins Mauritsschool

Door Loes Reichenfeld, coördinator Leerlijn Lezen & Literatuur bij de Bibliotheek aan de Vliet

Waar merk je aan binnen de school dat jullie aan de slag zijn gegaan met de Leerlijn Lezen & Literatuur?
Ik had alweer een paar jaar geleden de opleiding tot leescoördinator gedaan en nu heb ik in januari een nascholingsbijeenkomst bijgewoond. Mijn collega heeft de nieuwste versie Open Boek 3.0 gevolgd. We zijn dus weer helemaal up-to-date en trekken nu met de leesmediacoach van de Bibliotheek aan de Vliet op om samen plannen te bedenken voor de school. Dat zorgt voor meer structuur in ons leesonderwijs. We merkten dat kinderen steeds minder gemotiveerd waren om te lezen, terwijl het zo belangrijk is. Via allerlei werkvormen proberen we dit te kantelen. Zo zijn we begonnen met een teamtraining over de Boekenkring. En om dit verder uit te rollen heeft leesmediacoach Annemieke hier voorbeeldlessen van gegeven in de klas. Nu willen we dit verder oppakken door hier schoolbreed afspraken over te maken. Het is fijn dat we hier hulp bij krijgen. Ook zijn we heel erg enthousiast over het programma van De Schoolschrijver. We hebben tijdens de Poëzieweek het maandprogramma ‘Dichtgeheimen’ gevolgd met alle groepen 3 tot en met 8. De leesmediacoach introduceerde deze lessen met een Boekensushi, waarbij de leerlingen kennismaakten met de nieuwe boeken, die we ook nog eens mochten houden. Daarna volgden digibordlessen met inspirerende werkvormen om te gaan dichten. Tenslotte kwam kinderboekenschrijfster en dichter Annemarie van den Brink in alle klassen met een enthousiasmerende slotles. We willen volgende jaren ook andere maandprogramma’s van De Schoolschrijver gaan volgen.

Waar willen jullie verder mee aan de slag?
We zijn blij met de schoolbibliotheek die we hebben ingericht in een apart lokaal, maar we denken wel dat we hier nog meer uit kunnen halen. Samen met de leesmediacoach gaan we kijken hoe we de schoolbibliotheek beter kunnen inzetten in ons onderwijs. We hebben plannen om thematisch te gaan werken door Wereldoriëntatie, Burgerschap en Digitale geletterdheid te integreren. Het wordt een hele puzzel, want we willen hierin ook de jenaplanessenties onderbrengen. Samen met de Bibliotheek aan de Vliet kunnen we kijken hoe we hierbij de schoolbibliotheek optimaal kunnen inzetten. Verder willen we kijken naar begeleiding van de ouders die helpen bij het lezen in groep 3 en 4. De bibliotheek gaat aan deze ouders een training geven, zodat zij met meer kennis de leerlingen kunnen helpen bij het vloeiend leren lezen.

Welk boek heeft op jou als kind indruk gemaakt en hoe kwam dat?
Dat was Floddertje van Annie M.G. Schmidt, met illustraties van Fiep Westendorp. Mijn vader las dit aan me voor en dat is een dierbare herinnering. Ik heb er altijd heel erg hard om moeten lachen. Er gebeuren vreselijke dingen in die tegelijkertijd zo heel erg grappig zijn, zoals het typelint om de bruid. Ik was als kind een echte lezer en heb zelfs de bibliotheekopleiding gevolgd. Dit boek is altijd mijn favoriet gebleven. In de klas hangen we jaarlijks een slinger op met plaatjes van de lievelingsboeken van de leerlingen en mijn uit elkaar gevallen Floddertje neem ik dan altijd mee om aan de klas te laten zien.

Foto: Els van Rest en Annemieke Berckenkamp in de schoolbibliotheek